Reglement NOBI Julecup

De vanlige spilleregler med følgende unntak:

1. SPILLEBANEN

1.1. Banen er identisk med Askøy forum håndballbane. Dette med unntak av 2 yngste klasser som spiller på 3v3 baner i Askøyhallen.

1.2. Oppmerkingen følger de vanlige håndballinjer. En innbyttersone merkes opp på langsiden ved innbytterbenkene. Alt innbytte skal skje innenfor den oppmerkede sone. 

1.3. Som mål brukes håndballmål (2x3 m.).

1.4. Som målfelt regnes straffekastfeltet på banen.

1.5. Straffesparkfeltet følger den heltrukne 6-meterslinjen på banen.

1.6. Straffesparkmerket er rett foran hvert mål på 6-meterslinjen.

2. BALLEN

2.1. Det benyttes futsalball i alle klassene.

Futsalball str 3: 6-7 år

Futsalball str 4: 8-12 år

Futsalball str 5: 13 år->

3. ANTALL SPILLERE

3.1. I de yngste klassene hvor det spilles med vant, er det tillatt med 3 spillere på banen. I eldre klasser hvor det spilles 5v5, spilles det med 4 utespillere + keeper. Laget kan bestå av så mange spillere du ønsker, men kun 7 innbytter på kamp

3.2. Innbytte kan skje under spillets gang, unntak for målvakten som kun kan skiftes ved stopp i spillet. Innbytte skal foretas innen innbyttersonen. Ny spiller kan ikke komme inn på spillebanen før den som skal erstattes, har passert sidelinjen i innbyttersonen.

3.3. Det må være 5 spillere medregnet målvakten på banen før kampen settes i gang. Lag som ikke oppfyller denne bestemmelsen, har tapt kampen og motstander vinner kampen 3-0.

Unntak fra denne bestemmelsen er at i de tilfeller der mer enn 2 spillere blir utvist på ett av lagene, skal soningen av den siste utvisningen utsettes til ny spiller kan settes inn.

3.4. Kommer en spiller under innbytte inn på banen før den som erstattes er utenfor sidelinjen, kan dommeren stoppe kampen. Advarsel skal gis innbytteren. Hvis dommeren stopper kampen, skal spillet gjenopptas med et indirekte frispark fra det stedet ballen var da kampen stoppet. Dommeren kan vurdere om kampen skal stoppes eller om advarsel skal gis ved første stopp i spillet. Skjer feil innbytte når ballen er i straffefeltet, skal det frisparket tas fra 6-meterslinjen.

 4. SPILLERENS UTSTYR

4.1. Det skal benyttes skotøy som ikke setter merke på underlaget. Med hensyn til drakter forholder en seg til de vanlige spillereglene. Leggbeskyttere skal benyttes.

5. DOMMEREN

5.1. Retningslinjer som i de vanlige spillereglene.

6. Assistent dommer

6.1. Assistent dommer skal ved hjelp av fløyte hjelpe dommeren å treffe avgjørelser, bortsett fra at det kun er dommeren som kan advare og vise ut en spiller. Ellers har assisterende dommer den samme myndighet som dommeren. Assisterende dommer har plikt til å passe på at innbytte skjer på riktig måte.

Dersom dommer og assisterende dommer gir signal for en forseelse samtidig, og det er uenighet om hvilket lag som skal ha fordel, skal dommerens avgjørelse prioriteres.

7. SPILLETS VARIGHET

7.1. Ordinær spilletid i klassene:

J/G 13, 14, 15, 16, 17 og 19 år                   1 x 22 min

J/G 8, 9, 10, 11 og 12 år                              1 x 17 min

J/G 6 og 7 år                                                 1 x 12 min     

7.2. Puljespill i sluttspill klasser (G/J 13-21) avgjøres i henhold til følgende punkter, og i rekkefølge:
- Poeng
- Målforskjell
- Flest scorede mål
- Innbyrdes oppgjør
- Loddtrekning

7.3. I sluttspill og finaler kåres vinner på følgende måte og i rekkefølge: 
- Seier etter ordinær tid. 
- Ved uavgjort etter ordinær spilletid, spilles det forlengelse av 1x5 minutt.Spillforlengelse avgjøres ved Golden Goalprinsippet. 
- Ved uavgjort også etter spillforlengelse, avgjøres kampen ved flest corner. Corner telles sammenlagt fra ordinær spilletid + spillforlengelse. 
- Står lagene likt også på corner, avgjøres kampen ved straffesparkkonkurranse. Hvert lag tar 3 straffer hver. Kun spillere stående på banen ved kampens slutt kan ta straffespark i straffesparkkonkurrense. 

Måte og rekkefølge i punkt 7.3 er gjeldende for alle klasser med sluttspill (J/G 13-21 år). 

7.4. I finalene er spilletiden 1 x 30 min, og ved uavgjort resultat følges reglene som i pkt. 7.2.

7.5. Det er oppnevnt tidtager, plassert utenfor spillebanen. Tidtageren plikter å påse at kampens varighet er i samsvar med denne regel, holde regning med 3-minutters perioden når en spiller er utvist, gi signal når omgangen er slutt og stoppe tiden når dommeren gir signal om det.

8. SPILLETS BEGYNNELSE

8.1. Hjemmelag stiller opp lengst bort fra Løpebanen/ garderober. Hjemmelag tar avspark

8.2. Motspiller må være minst 5 meter fra ballen ved avspark.

9. BALLEN I OG UTE AV SPILL

9.1. Ballen er ute av spill når den treffer taket. Det blir da indirekte frispark til motstander. Er treffpunktet innenfor straffefeltet, tas det indirekte frisparket på straffemerket.

10. NÅR MÅL GJØRES

10.1. Som vanlige spilleregler

11. OFFSIDE

Offsideregelen anvendes ikke.

12. FEIL OG OVERTREDELSER

12.1.  I tillegg til de 9 typer forseelser som i henhold til de vanlige spillereglene skal straffes med direkte frispark, skal direkte frispark, evt. straffespark, også idømmes om en spiller angriper motspiller med glidetackling som medfører farefullt spill. 

Kampens dommer vurderer i enhver situasjon hva som er farefullt spill og tillat blokkering.

Blokkering kan utføres, men dog uten kontakt med motspiller. 

Dommerens beslutning er suveren, og advarsel/rødt kort tildeles dersom farefullt spill er utført.

12.2. Indirekte frispark skal idømmes etter de vanlige reglene, unntatt de 2 siste punktene nevnt under 12.1 ovenfor.

Det skal idømmes indirekte frispark dersom målvakten har ballen under kontroll med hånd eller fot i mer enn 4 sekunder innenfor eget straffefelt.

Tilbakespills regelen gjelder kun i klassene med sluttspill.

12.3. Når det gjelder advarsler er det ingen endringer i de vanlige spillereglene bortsett fra ved feil innbytte. Rødt kort fører til at spiller må stå over neste kamp. Om en spiller får to gule kort i løpet av turneringen, så må spiller stå over påfølgende kamp.

12.4. Når det gjelder utvisninger er det ingen endringer i forhold til de vanlige spillereglene. En utvist spiller kan ikke komme inn i kampen igjen, og kan heller ikke oppholde seg på innbytterbenken.

Ved utvisning må laget spille med færre spillere i 3 minutter. Tiden regnes fra det øyeblikket spillet gjenopptas etter utvisningen. Spilleren som skal inn, kan delta etter tegn fra tidtager. En utvist spiller må stå over lagets neste kamp, hvis ingen annen underretning er gitt.

13. FRISPARK

13.1. Motstander skal være minst 5 meter fra ballen ved alle frispark. Om dette ikke overholdes, skal spiller som står for nær advares. Hvis et lag drøyer mer enn 4 sekunder med å ta et frispark, skal motstander tildeles et indirekte frispark fra samme sted.

13.2. Et indirekte frispark til det angripende lag, skal tas fra det nærmeste sted på straffelinjen dersom forseelsen finner sted innenfor straffesparkfeltet.

14. STRAFFESPARK

14.1. Alle spillere unntatt den som skal ta straffesparket, må være utenfor straffesparkfeltet, bak ballen og minst 5 meter fra straffesparkmerket.

15. INNKAST/INNSPARK

15.1. Innkast erstattes med innspark. Det kan ikke lages mål direkte fra innspark. Spilleren som skal ta innspark, må stå på eller utenfor sidelinjen. Ballen skal ligge i ro på linjen og motstander må være minst 5 meter fra ballen. Om ikke innspark er tatt innen 4 sekunder, overtar motstander innsparket.

16. MÅLSPARK

Målspark erstattes med målkast. Dette kan kun utføres av målvakten som må stå innenfor eget straffefelt. Målvakten har ikke lov å kaste ballen over midtstreken og må sette ballen i spill innen 4 sekunder.

Målkastet er korrekt utført om ballen, før den kommer inn på motstanderens halvdel, treffer gulvet eller berører en annen spiller utenfor straffefeltet.

Ballen er i spill straks den har passert 6 meterslinjen - straffefeltet.

Motspiller må være utenfor straffefeltet inntil ballen er i spill.

Om ballen passerer midtlinjen uten å ha vært i berøring med en annen spiller eller gulvet, skal motstander tildeles et indirekte frispark fra fritt valgt sted på midtbanen.

Blir ballen berørt av med- eller motspiller før den har kommet utenfor 6 meterslinjen, skal målkastet tas på nytt. Bruker målvakten mer enn 4 sekunder for å få satt ballen i spill, tildeles motstanderen et indirekte frispark fra det nærmeste sted på 6 -meterslinjen.

Gjør oppmerksom på at når keeper tar ball som er i spill, så gjelder ikke regelen for Målspark. Da har med andre ord keeper lov å kaste ballen over midten.

17. HJØRNESPARK

17.1. Hjørnespark skal tas fra det stedet hvor side- og kortlinjen møtes. Motspillere skal være minst 5 meter fra ballen. Blir ikke hjørnesparket korrekt utført, skal det tas om igjen. Dersom det ikke er utført innen 4 sekunder, tildeles motstanderen indirekte frispark

MERKNADER:

4 sekunders-regelen:

·      Hensikten med 4 sekunders-regelen er at spillet skal settes hurtig i gang etter stans. Det er opp til dommeren å avgjøre når tidsrammen på 4 sekunder er overskredet. Som rettesnor gjelder at det ikke skal gå mer enn 4 sekunder fra det tidspunktet spilleren/laget KAN sette ballen i spill og til den BLIR satt i spill.

·      I klassene UTEN sluttspill gjelder ikke 4 sekunders regelen. Tilbakespills regel gjelder ikke i disse klassene.

LAGLEDERS OPPGAVER:

Lagslister som gjelder for hele turneringen (kan kompletteres), skal registreres i påmeldingsløsningen. Lag som ikke har levert inn lagoppstilling innen kampstarten for sin andre kamp tas ut av turneringen. Det er viktig at nummer på spillerdraktene stemmer med nummer og navn på deltakerlisten, og at draktnumrene beholdes gjennom hele turneringen. Alle deltakere på laglisten betraktes som deltakende i turneringen. På lagoppstillingen må lagleder påføre ett mobilnummer som laget kan nås på under turneringen.

Lagleder har ansvar for laget og skal være tilstede med sitt lag når det oppholder seg i garderoben og påse at det ellers er ro og orden.

LEGITIMASJON

Samtlige spillere skal på oppfordring av turneringsledelsen kunne bekrefte sin alder. Lag som benytter ikke deltakerberettigede spillere diskvalifiseres fra turneringen.

Lagleder og maks 2 personer til, kan oppholde seg langs sidelinjen under kampen.

PROTESTER

Det opprettes egen jury bestående av 3 personer under turneringen. De har som oppgave å behandle protester. En avgjørelse av juryen er endelig og kan ikke ankes. En protest skal varsles dommer og mostanderlag senest 5 minutter etter kampslutt og må være levert i skriftlig form til sekretariatet innen 30 minutter etter kampslutt. Protestgebyr på kr 500,- må være betalt før klage aksepteres. Ellers følges vanlige regler i henhold til NFFs lov om protester.

SPILLERBERETTIGELSE

En spiller er spilleberettiget for sin klubb etter NFFs reglement og aldersbestemmelse. Laget kan bestå av så mange spillere du ønsker, men kun 7 innbytter på kamp. I klassene med sluttspill (klassene J/G 13-21 år) er det ikke anledning å bruke overårige spillere, selv om det er gitt dispensasjon fra kretsen i ordinær serie. En spiller kan kun spille på et lag i samme klasse. NFF sitt reglement «regler for fotball på små baner» vil bli benyttet med enkelte tilpasninger.

Det vil ikke være mulighet for spillerdispensasjoner.

Vi understreker også at turneringsadministrasjon kan fatte vedtak underveis i turneringen, dersom ikke overstående regler dekker behov for handling som dukker opp underveis i turneringen. Slike vedtak er det også mulig å protestere mot og da gjelder overnevnte protestregler. Slike endringer skal grunngis for de involverte skriftlig.

Sekretariater

I tillegg til kampsekretariat på hver bane, vil det finnes en daghavende. Denne vil ha ansvar for gjennomføring av kampene.  

Lege/førstehjelp

Det vil være tilgjengelig førstehjelp under hele turneringen. Sekretariatet i har oversikt over hvor førstehjelp kan rekvireres.

VIKTIG ADRESSE

Askøy Legevaktsentral

Adressen er: Kleppevegen 17, 5300 Kleppestø

Tlf.: 56141400

GARDEROBER

Garderobene vil være ulåste og arrangør er derfor ikke ansvarlig for verdisaker. 

Det er ikke tillatt å benytte garderobene til oppbevaring etc. 

Unngå å kaste søppel og annet på gulvene i garderobene og i hallen. Vi ber innstendig om at lagene ikke benytter garderobene som oppbevaringsplass. Det er mange lag som har behov for skifte av klær og dusj. Dørene skal ikke stenges fra innsiden. Lagleder har ansvar for at garderobene blir forlatt i den stand de var når lagene tok disse i bruk!

HÆRVÆRK

Hærverk og ødeleggelser i hall tolereres ikke. Dette vil bli politianmeldt og laget spillerne representerer, blir satt som erstatningsansvarlig. En konsekvens kan være utestengelse fra turneringen.

Lagledere står ansvarlig for at ordensreglementet i hall følges og for arrangementet for øvrig.

RESULTATER

Vi legger ut link på nettsiden hvor man kan finne kampresultater og kampoppsett. Sluttspillkampene er tilgjengelige når disse er klare i forhold til tabellsituasjonen i hver klasse.

ALKOHOL

Det er forbudt å nyte alkohol i forbindelse med arrangementet i og rundt hallene. Overtredelse kan medføre bortvisning av spiller/lag. 

VILKÅR

Arrangør har ingen kollektiv forsikring som dekker sykdommer eller skader på person eller utstyr, og er ikke erstatningspliktig forøkonomisk tap som følge av slike forhold.

Arrangør er ikke ansvarlig for tap av verdigjenstander under turneringen og oppfordrer alle spillere og lag til å ta vare på sine eiendeler i hallene.

Arrangør kan ikke stilles til ansvar for forvoldelse på personer, eiendeler eller lagsutstyr i turneringsperioden.

NOBI Julecup v/arrangør er ikke erstatningspliktig for økonomiske tap som følge av force majure hendelser.

Ved avmelding etter påmeldingsfristen tilbakebetales ikke påmeldingsavgiften.